Friday, January 22, 2010

MOTIVASI IMAN




Al Quran kalam Allah yang penuh dengan mujizat. Penyelidikan dan penemuan adalah bukti bahawa pohon hijau menjadi sumber tenaga mengakui akan kebenaran surah Yassin ayat 80 yang telah diturunkan sejak lebih 1400 tahun yang lalu.
Penemuan terhadap sumber tenaga daripada bumi membuktikan kasih sayang Allah terhadap manusia dalam sepanjang kehidupan mereka di dunia dengan menyediakan dan menyimpan perbendaharaan bumi dengan baiknya, sehingga manusia dapat menemui dan menggunakannya.
Maka dengan hujah apa lagi kebenaran Al-Quran mahu disangkal? Mengapakah ad manusia yang lupa akan Allah atau tidak mahu beriman dengan Allah setelah bukti nyata dan nikmat Allah mereka rasai, malahan ramai yang menjadi kufur iqtiqadi dan amali, berlaku zalim dan membuat kerosakkan dibumi Allah?
Umat islam sewajarnya semakin kuat iman dan yakin terhadap Allah setelah mengetahui kebenaran dan mukjizat Al-Quran.
يَا مَعْشَرَ الْجِنِّ وَالْإِنسِ إِنِ اسْتَطَعْتُمْ أَن تَنفُذُوا مِنْ أَقْطَارِ السَّمَاوَاتِ وَالْأَرْضِ فَانفُذُوا ۚ لَا تَنفُذُونَ إِلَّا بِسُلْطَانٍ  فَبِأَيِّ آلَاءِ رَبِّكُمَا تُكَذِّبَانِ 

Maksud: Wahai sekalian jin dan manusia! Kalau kamu dapat menembus keluar dari kawasan-kawasan langit dan bumi (untuk melarikan diri dari kekuasaan dan balasan Kami), maka cubalah kamu menembus keluar. Kamu tidak akan menembus keluar melainkan dengan satu kekuasaan (yang mengatasi kekuasaan Kami; masakan dapat)!Maka yang mana satu di antara nikmat-nikmat Tuhan kamu, yang kamu hendak dustakan? ( Surah Ar-Rahman ayat 33-34)

Wallahu A'lam...
renung-renungkan lah..

    No comments:

    Post a Comment