Wednesday, May 25, 2011

Inflasi 3.5%, Rakyat M'sia Hilang RM35 Setiap RM1000


Setiap kenaikan harga runcit, walau sekecil manapun, akan membebankan rakyat bawahan di Malaysia yang sudah pun terbeban dengan bajet keperluan yang ketat dan semakin ramai pengguna yang risau dan prihatin di atas kadar peningkatan inflasi berbanding kenaikan gaji mereka.

Bank Negara baru-baru ini mengumumkan, inflasi akan meningkat dua kali ganda kepada 3.5% untuk tahun ini. Sekarang ia sudahpun mencecah 3%.

Bagi rakyat biasa yang berpendapatan RM1000, kadar inflasi 3.5% secara mudahnya membawa maksud ia akan kehilangan RM35 dari saku tanpa membeli apa-apa.

Dan jika kadar inflasi meningkat sehingga 5%, mereka akan kehilangan RM50, yang sepatutnya boleh digunakan, untuk keperluan beras, gula, minyak dan bawang selama beberapa hari untuk ahli keluarga.

Dalam kitaran harga barangan pengguna sahaja telah membuatkan rakyat Malaysia kehilangan kuasa membeli mereka.

Kita tertinggal dengan kebanyakan negara sekarang. Malah rakyat yang tinggal di Kuala Lumpur yang biasanya memiliki kuasa membeli tertinggi berbanding rakyat Malaysia di tempat lain turut merasakan kesulitan itu.

Kenyataan ini merujuk kepada fakta "2010 Prices and Wages Report," yang dikeluarkan oleh Laporan UBS Switzerland yang mendedahkan Malaysia tertinggal di dalam saingan global di dalam hal kuasa membeli.

Berbanding Korea Selatan, 40 tahun yang lalu, kemampuan ekonomi republik itu setara dengan Malaysia, tetapi sekarang rakyatnya menikmati kuasa membeli 17% lebih tinggi berbanding Malaysia.

Menurut laporan itu, kuasa membeli penduduk KL hanyalah 33.8% berbanding penduduk New York, sementara penduduk London mempunyai kuasa membeli sehingga 42%.

Laporan itu mencatatkan walaupun harga barang di tempat ini adalah dua kali ganda berbanding di KL, kuasa membeli di Kuala Lumpur masih dua kali lebih rendah.

No comments:

Post a Comment